12 دسامبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله eClinicalMedicine منتشر شده است، جراحی باریاتریک یا چاقی (کاهش وزن) منجر به بهبود بیشتر سلامت گروهی از بزرگسالان مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی، نسبت به گروه تحت درمان بهینه با داروهای دیابت شد.

مطالعات نشان داده اند که جراحی چاقی و به ویژه نوعی از آن به نام بای پس معده، دیابت نوع 2 و پیش دیابت را بهبود می بخشد، به این معنی که "سطح قند خون فرد بدون مصرف داروهای کاهش دهنده ی گلوکز به سطح طبیعی باز می گردد". اما مزایای بالقوه ی جراحی چاقی برای سلامتی افراد مبتلا به دیابت که دارای وزن اضافی هستند به همین جا ختم نمی شود. جراحی چاقی با سلامت بهتر قلب، تحرک بهتر و نتایج بهتر برای جراحی تعویض زانو مرتبط است. اکنون جراحی چاقی در مقایسه با خطرات آن و سایر گزینه‌های درمانی آنقدر مفید در نظر گرفته می‌شود که در آخرین دستورالعمل‌ها این روش برای افراد بیشتری نسبت به قبل توصیه شده است.

در این مطالعه، محققان پیامدهای سلامتی مختلف را در 88 بزرگسال مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی و چاقی کلاس 1 بررسی کردند، به این معنی که شاخص توده بدنی حداقل 30 اما کمتر از 35 باشد. شرکت کنندگان به طور تصادفی یا تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفتند، یا "بهترین درمان پزشکی" را برای دیابت دریافت کردند که شامل مصرف داروهایی مانند متفورمین، انسولین، مهارکننده های SGLT2، آگونیست های گیرنده GLP-1 و داروهای کاهش فشار خون و کنترل کننده ی سطح چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید) بود. در هر گروه 44 شرکت‌ کننده قرار گرفتند که تمام پنج سال پیگیری را برای مطالعه به پایان رساندند و در تحلیل نهایی وارد شدند.

جراحی چاقی با فواید مختلف سلامتی مرتبط است

هنگامی که صحبت از یک پیامد کلیدی مرتبط با کلیه شد، بهبود آلبومینوری- به این معنی که شرکت کنندگان دیگر پروتئین اضافی در ادرار خود نداشتند - در هر دو گروه مشابه بود، بطوریکه بهبود آلبومینوری در 59.6 درصد از گروه درمان پزشکی و 69.7 درصد از افراد گروه جراحی چاقی گزارش شد.

با این حال، برای سایر پیامدهای سلامتی، جراحی چاقی مزیت های آشکاری داشت. سطح هموگلوبینA1c  شرکت‌کنندگانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، بیش از دو برابر احتمال داشت به زیر 6.5درصد برسد(60.2 درصد افراد در گروه جراحی چاقی و فقط 25.4 درصد افراد در گروه درمان دارویی به این هدف دست یافتند).

افراد گروه جراحی دو برابر بیش از درمان دارویی تمایل داشتند کیفیت زندگی خود را در پاسخ ها به نظرسنجی "بهبود یافته" ارزیابی کنند. در مقیاس صفر تا 100، شرکت کنندگانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، به سلامت عمومی خود به طور متوسط 13.5 امتیاز، نمره ی بالاتری دادند، آنها همچنین تجربه درد را با 19.7 امتیاز بالاتر، عملکرد اجتماعی خود را با 6.1 امتیاز بالاتر، عملکرد فیزیکی خود را با 11.1 امتیاز بالاتر و سلامت روان خود را با 16.8 امتیاز بالاتر، بهتر ارزیابی کردند.

محققان خاطرنشان کردند که در حالی که عملکرد کلیه بین دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت، جراحی چاقی منجر به نتایج بهتری در رابطه با کنترل قند خون، فشار خون، وزن بدن و کیفیت زندگی شد. این نتایج این موضع را تقویت می کند که جراحی چاقی باید به طور جدی توسط بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 و چاقی، مورد توجه قرار گیرد.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/12/12/bariatric-surgery-beneficial-for-kidney-disease-compared-with-standard-diabetes-treatments/